Byte av bodelsbatteri

Jul färd

När vi stannade husbilen för rast, indikerade display för Aldepannan  "låg batterispänning". Bodelens display blev helt svart. Jag förstod nu att bodelsbatteriet hade lagt av. När motorn var igång fungerade allt som det skulle.

Väl framme stod bilen på 230 V ström och då fungerade det bra.

Tillbaka till hemorten undersökte vi om det gamla batteriet skulle ersättas med ett likadant som vi har eller något annat.

Alternativen var Tudor Dual 115 Ah, AGM eller Litium batteri

Vi har en Kabe TM 700G 2009. Fricampar väldigt lite. Vi sökte på  laddarens hemsida om vår laddare  supportade AGM, men vi kunde  inte hitta info om detta.

Så det blev samma som vi hade. Batteriet var ca 1500 kr billigare än AGM.

AGM är en nyare batteriteknik. Tål större urladdningar. Litium blev inte aktuellt, men jag kände på vikten. Den var ca 1/3 av vårt batteri.

Nu är batteriet bytt och fungerar väl.

kabe tm Kabe TM BodelsbatteriDet sitter en plastslang ansluten till batteriet.

Den har till uppgift att bortleda den knallgas 

som bildas när batteriet laddas.

Laddregulatorn för solcellerna är av fabrikat Solarstrom Modell MPPT 250 Duo Digital.

 

Nere till höger på bilden syns fyra swishar som man ställer in beroende på vilket batteri man har.

Switsharna är ställda för "Lead Acid/AGM1" Huvudladdspänning 14,4 V

 

 

 

 

 

Händelsedatum: 
måndag, januari 14, 2019