Kina 2012

Kina Peking Himelens tempel

Denna magnefika byggnad heter Himelens tempel. Den tidigare byggnaden brann ner efter ett åsknedslag. Den på bilden har åskledare. Vid varje förflyttning mellan olika platser med buss berättade vår guide om Kinas historia, de olika dynastierna och kejsare. Vi besökte Peking i tre dagar. Det är en stor stad med ca 12 miljoner innevånare.

Vi har rest en hel del innan vi köpte vår husbil. Vi har varit i Kalifonien och besökt San Francisco, Sun Diago och Las Vegas. Vi har  rest som Backpacker i Thailand. Vi har varit på en bussresa till S:t Petersburg.

2012 gjorde vi en resa till Kina. Vi reste med Kina Resor. Vår guide hette Bertil Lundahl. Guiden är viktig. Bertil talar kinesiska och har gedigen kunskap om Kina och dess historia. Med på resan var ca 25 personer. Deltagarnas ålder var från 6 månadet till 65 år. Det mesta ingick i resan, vissa evenemang fick man köpa till.

Resan varade i 17 dagar. Vi började i Peking. Den kineska valutan Yuan hade ungefär samma värde som den svenska kronan. Vi kunde ta ut pengar i bankomater, det fungerade nästa som i Sverige. På marknader kunde man pruta ordenligt. Där kunde man köpa "märkeskläder" till mycket reducerade priser jämfört med Sverige. När du hade början förhandlingen om priset var du sedan tvungen att köpa varan, annas kunde du nästan bli av med armen.

Kina Peking Maglevtåg

Förflyttning mellan olika delar i Kina kunde ske med buss, flyg eller järnväg. Ibland var det snabbtåg och som här Maglevtåg. Den högsta uppmäta hastigheten för ett magnettåg är 581 km/h, uppnått i Japan 2003. Vissa tider på dygnet gick tåget bara 300 km/h.

Kina Peking SmartPhone

Den här skylten såg vi en park i Kina. Det vittnar om att mobiltelefoner inte är lika vanliga i Kina som i Västerlandet.

Vi hade med oss en lite dator för att kunna koppla upp oss och kunna meddela oss med anhöriga och vänner hemma. Facebook och Twitter var blockerade av myndigheterna. Vissa hemsidor som Dagens Industri gick inte att komma in på. Man kan komma förbi dessa hinder genom att använda VPN-teknik.

Wi-Fi fanns på de flesta hotell. Inte alltid på rummen men i hotellets foajé.

Kina Peking

Vår resa hette Mittens rike 25 mars - 10 april 2012. Klimatet i Kina varierar en hel del. I Peking är klimatet ungefär som i Sverige medans i södara delen av Kina ligger på samma breddgrad som norra Afrika.

Vid flygplasen i Peking mötte färdledaren och en lokal guide. Allt bagage samlades i en hög och togs till hotellet. När vi sedan kom till vårt rum stod bagaget utanför dörren. Så var det under hela resan när vi förflyttades mella olika orter i Kina.

Maten serverades ofta vid ett rundbord med en rund skiva som kunde roteras. Salt förekom inte, mycket grönsaker. Serverades alltid the till maten. vi var van vid pinnar, många lärde sig efter hand.

Kina Peking Sommarpalatset

Sommarpalatset domineras av kullen Långt liv (60 meter hög) och Kunming-sjön. Slottet med dess parker utgör ett område på 2,9 km², varav tre fjärdedelar är vatten. Byggnaderna upptar en yta på 70000 m², och utgörs av en mängd olika palats, trädgårdar och andra arkitektoniska strukturer i antik stil.

Kina Peking Pekingopera

På kvällen besökte vi Pekingopera. Ett sådant evenemang fick man betal extra för ca 160 kr/person.

Kina Peking Kinesiskamusen

Man tänkt sig  Kinesiska muren som en enda mur från en punkt till en annan. I själva verket består den av flera delar. Den första delen började byggas för 2 700 år sedan. Vissa delar är dåligt underhållna och håller att rasa samman. Den delen vi besökte var väl rustad och magnefik.

Kina Peking Himelskafridenstorg

Himelska fridens torg är stor. Guiden berättade att vid någon milstolpe i Kinas historia behövde man mer yta. Då rev man helt enkelt ett hus.

En kilometer lång kö av kineres och turister som ville se Mao i sitt mausoleum. Strax intill på torgen var den plats där en domostrant försökte hindra en stridsvagn under protesterna 1989.

Kina Peking Förbjudna staden

Mao höll tal på estraden ovanför porträttet och undeer ser man ingången till den Förbjudna staden. När man ser vad som där finns får man en god uppfattning av kejsardömmenas rikedom. Området är flera kilometer i fyrkant. Den kinesiska kulturen rör sig mycket med symboler. T ex är talet 9 viktigt. Det är ofta nio trappor upp till nästa plan.

Dag 6

Suzhou

Kina Suzhou Silesspinneri

I Suzhou besökte vi silkesspinneri. Vi fick se hur silkes tråden "drogs" ut från kokongen. Man såg också hur stark denna tråd är. På bilden dras en liten yta av silke ut till som på lager på lager blev ett täcke. Mångha köpte täcken som komprimerades till ett litet paket, lätt att ta hem.

Dag 7

Kina Suzhou Kanalbåt

Här åker vi båt på ett liten kanal mellan husen och gatorna. Man tänker inte på det men kvinnan var analfabet. Det är mycket folk i Kina och även använda lite hårdare tag för att ta sig fram. Vi mötte handikappade, lämlästade och brända människor som låg på trottoaren och tiggde pengar.

Suzhou, Luzhi, Shanghai

Dag 8

Kina Shanghai

Shanghai är en farcinerande stad. En stor blandning av moderna arkitetritade med hus som såg ut som rullel. Kineserna är förtjusta i barn. I vårt sällskap var en 6 mån pojke, som väckte stort intresse var han än var. Vi åkte snabb tåg vid ett tillfälle. Tåget stannade i två minuter för att släppa av folk vid stationen. Det blev spännande när vi skulle hinna av tåget, 25 personer och en 6 månaders baby, med allt vårt bagage. Men det gick bra.

Dag 9

Kina Guilin  Skarvfiske

Vi flög från Shanghai till Guilin, som ligger i södra Kina. Gullin ligger på samma breddgrad som norra Afrika. De här sockertoppsbergen är typiska för regionen. Vi åkte fäja på floden och kineserna visade skarvfiske. Halsen få fåglarna var ihop snörda så att fåglarna inte  åt upp fångsten.

Dag 10

Kina Guilin

Här åker vi båt nästan en heldag. Lunch serveras på båten. Landskapet är magnefik med de stora sockertoppbergen. Vi åker från Guilin till Yangshuo.

Dag 11

Kina Lifloden Yangshuo

På Lifloden i Yangshuo utspelar sig denna teater. Området där föreställningen äger rum är 1 km i fyrkant och det var ca 600 skådespelare som medverkar. De spelar alla dagar i veckan året rum. Arenan har plats för 3000 personer. Det var samma person som hade satt upp den här föreställningen som satt upp OS-invigningen för Olympiska spelen i Peking 2008.

Yangshuo

Dag 12

Kina Yangshou Guilin Rörflöjtgrottan

Yangshou, Guilin Rörflöjtgrottan ett fantatiskt grottsystem, här är vi inne i en stor sal som säkert 100x100 m.

Dag 13

Kina Xían Terrakotta

Xi´an Qinkejsarens terrakottaarmé. Kejsarna tog med sig sina älskarinnor, livvakter  och andra tjänare med sig i graven. Men den kunde ju inte ta hela armén så det fick bli dessa terrakotta gubbarna. Kejsarna gravhögar var stora och en tredjedel av statsbudjeten gick åt att bygga gravarna. De började bygga graven redan i unga år. Man kunde ju inte veta vad som kunde hända.

Dag 14

Kina Peking

Xi´an, Peking Vi besökte ett mattväveri. Bilderna visar hur mönstret förändras om man vänder på mattan.

Dag 15

Kina PekingKina Peking

Peking

Dag 16

Peking Pekingborna gjorde olika gymnastiska rörelse i olika parker. De var både gamla och unga som deltog. Även vi som turister kunder deltaga.

Dag 17

Kina Peking

Peking Man undrar ju här vad som händer om det blir något fel? Dessa kabelnystan var en vanlig sin i Kina.

Kina Peking Dumpling

Här var vi hos en Kinesisk familj, som visade oss hur man gör Dumplings. En typisk kinesisk rätt.

Kina Peking Pekinganka .

Den sista dagen i Kina, Peking bjöds vi på Pekinganka. Till ankan serverade en sprit som var ganska stark. Vi var i Kina 17 dagar från Peking i norr till Guilin i söder. Kina är mycket kultur. Många symboler som hade en viss betydelse.

Vi återvänder gärna dit igen!